چرا باید در تولید محتوا یک حوزه تخصصی داشته باشیم؟

 

سوالی که شاید به ذهن خیلی از تولید کننده های محتوا بیاید این است که آیا بهتر است تخصصی کار کنم یا همه فن حریف باشم و درباره هر موضوعی بنویسم؟

وقتی صحبت از تولید و بازاریابی محتوا می شود، داشتن حوزه تخصصی در آن، نه تنها نقطه قوت شماست بلکه یک ضرورت است. دقیقا مثل هر رشته تخصصی دیگر، در تولید محتوا نیز باید یک یا ترکیبی از چند حوزه مرتبط را انتخاب کنید.

بیایید یک دقیقه تصور کنید صاحب کسب و کاری هستید و می خواهید از بین دو نفر نویسنده محتوا، یکی را انتخاب کنید. یکی از این افراد در زمینه کسب و کار شما متخصص است ، بارها تولید محتوا انجام داده و از جنبه های مختلف می تواند به بخشی از موضوع بپردازد، یک عنوان مقاله را بررسی کند و با شفافیت آن را شرح دهد. دیگری فردی است که تقریبا در هر زمینه ای تولید محتوا انجام داده در موضوعات مختلف، دریایی از اطلاعات عمومی است. انتخاب شما کدام فرد است؟ درست حدس زدید. اکثر کسب و کارها نفر اول را ترجیح می دهند.

 

اگر شما شخصی باشید که در نوشتن موضوعاتی مثل سلامت، مادر و کودک و یا دانش مالی تخصص دارید، بهتر از این است که درباره همه چیز بنویسید. کسب و کارها بیشتر از آنکه به دنبال نویسنده باشند، فردی را می خواهند که درباره یک یا چند موضوع خاص دانش تخصصی داشته باشد. بتواند از زوایای مختلف موضوع را بررسی کند و مطالبی را درباره اش بنویسد که علاوه بر جذابیت برای مخاطب، جنبه آموزشی هم داشته باشند.

خیلی از افراد تصور می کنند اگر درباره همه موضوعات مورد علاقه شان تولید محتوا کنند، همیشه دریایی از موضوعات را در اختیار دارند و به سرعت می توانند از میان آنها  یکی را انتخاب کنند. دقیقا بر خلاف تصور،  اگر یک تخصص را انتخاب کنید و درباره اش بنویسید می توانید از جنبه های مختلف به آن حوزه بپردازید و با ورود به هر بخش از آن، اقیانوسی از موضوعات انتظارتان را می کشد.

 

در تولید محتوا شخصی بیشتر از همه موفق خواهد بود که تخصص داشته باشد. یا در حیطه ای متخصص شوید و یا هیچ کس از وجودتان باخبر نخواهد شد. با داشتن تخصص، مخاطبان از فعالیت های شما آگاه خواهند شد. با تخصص می توانید پروژه های خوب و پیشنهادات عالی بگیرید و البته انتظار دستمزد بالا داشته باشید.

 

 

 

در این مقاله از تخصص ها و مثال های وسیعی که در دنیای آنلاین وجود دارد باخبرتان می کنم.

شما به دلایل زیادی نیاز دارید که حوزه تخصصی داشته باشید. بیایید 3 فایده متخصص بودن در تولید محتوا را بررسی کنیم :

1-اول اینکه داشتن حوزه تخصصی باعث صرفه جویی در زمان تان می شود. به این معنی که اگر در یک زمینه بنویسید و تولید محتوا کنید، بعد از مدتی تمام منابع فارسی و انگلیسی در آن حوزه را می شناسید. بسیار مطالعه کرده اید و احتمالا پادکست های زیادی در آن زمینه شنیده اید و ویدئوهای زیادی دیده اید.  می دانید کجاها افراد حرفه ای را برای مصاحبه پیدا کنید و از طریق آنها به افراد بیشتری نیز دسترسی پیدا می کنید. هر روز به سرعت می توانید درباره شاخه های مختلف تخصص تان به شیوه ها و مدل های مختلفی مثل ویدئو، پادکست و متن، تولید محتوا کنید. موضوعات دیگر را با تخصص تان مرتبط می کنید و به موضوع اصلی ربط می دهید. با اینکار محتوا های جدیدتری خلق می کنید.  اما برعکس، اگر هربار سراغ تخصص جدیدی بروید، باید همیشه زمان زیادی را صرف تحقیق و پیدا کردن موضوعات کنید و  اینطوری همیشه در سطح باقی می مانید و به عمق نخواهید رفت.

2-افراد متخصص در مقایسه با افراد دیگر شانس بیشتری برای گرفتن کارها و پروژه های مختلف دارند. با شناخته شدن در یک تخصص، افراد و مشتری های بیشتری به شما مراجعه خواهند کرد. به علاوه، وقتی شما متخصص هستید و در سایتتان محتواهای خوبی درباره آن رشته تولید کردید و قرار دادید بیشتر وقت ها در شرکت یا سازمانی که کار تولید محتوایش را انجام می دهید  علاوه بر نوشتن، از شما برای تولید مدل های دیگری از محتوا درخواست می شود. کارهایی مثل نوشتن یک کتاب الکترونیکی، تولید ویدئو، ارایه مشاوره و یا حتی سخنرانی درباره تخصص تان. پس اگر می خواهید علاوه بر نوشتن، زمینه های شغلی و مدل های دیگر محتوا را هم تجربه کنید، بهترین راه متخصص شدن است.

3-به سرعت در کارتان به جایگاه و درآمد بالایی می رسید و شناخته تر خواهید شد. به این معنی که  اگر برای دیگران کار می کنید دستمزدتان بیشتر خواهد بود. اگر هم سایت و کسب و کار شخصی خودتان را داشته باشید، انتخاب افراد بیشتری خواهید بود. آنها دوست دارند از مشاوره های شخصی شما استفاده کنند، در دوره های شما شرکت کنند و شما را به دوستانشان معرفی خواهند کرد.

 

چطوری حوزه تخصصی مان در تولید محتوا را پیدا کنیم؟

 

 

اگر ماههاست برای انتخاب حوزه تخصصی تان مردد هستید وقت زیادی را برای تصمیم گیری هدر نکنید. از میان موضوعاتی که دوست دارید یک مورد را انتخاب کنید و چندین ماه در آن حوزه تولید محتوا کنید. در این حالت، مسیرهای دیگر برایتان باز می شوند و به مرور به مسیر اصلی هدایت خواهید شد. اما لازمه این ماجراجویی و پیدا کردن آنچه که برایش ساخته شده اید این است که بدون معطلی در یک زمینه شروع به کار کنید.

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.